Isnin, Oktober 18, 2010

Doa Mama...

Aku dimaklumkan tentang keadaan kesihatannya yang kurang baik, tapi seperti biasa dia memang tidak akan menyusahkan kami, nada suaranya yang hambar tapi berbunyi penuh yakin bahawa segalanya baik-baik belaka. Hakikatnya dia menanggung kesakitan yang amat! Terkadang naluri ku dapat merasakan walaupun tidak dimaklumkan. Bukan kerana aku memanjakan atau terlalu peka, tapi sebenarnya itulah hakikatnya.... aku dapat merasakan denyutan yang tiba-tiba mencucuk dibahuku. Namun bilamana aku suarakan pada Amin, dia sering meremehkan apa yang aku rasakan. Walhal perkara itu jelas aku rasa dan aku yakin..... mungkinkah naluri ibu itu berbeza dan lebih peka? jawapan aku jelas, sesungguhnya dan aku yakin dengan setiap gerak rasa yang aku alami, segala ini adalah anugerah Allah kepada hambanya yang bergelar ibu. Demi kasih ibu setiap solat ku panjatkan untuk anak-anak ku semuga mereka sihat, sejahtera dan sentiasa didalam lindungan Allah. Pernah beberapa aku memohon semuga Allah memperkenankan urutan batin yang aku lakukan ke atas bahu anak ku, dengan lafaz bismillah, selawat keatas Nabi dan Alfatiha aku mohon semuga Allah perkenankan doaku melakukan urutan itu demi anakku yang dalam kesakitan, pinta ku semuga anakku berasa lega n selesa dan dapat dipulihkan sepenuhnya dari kecederaan yang menimpanya. Aku hanya hamba Allah yang serba kekurangan dan kosong dengan ilmu kebatinan, namun demi kasihku aku mohon semuga Allah mengizinkan demi kasih dan doa seorang ibu yang sesungguhnya memohon akan belas dan kasih penciptanya. Sesungguhnya hanya itulah iktiarku disaat berjauhan didalam saat-saat dia memerlukan perhatian kami.
Merekalah harta kami yang tiada nilainya jika dibandingkan dengan segala kemewahan dunia ini. Dimata, dihati dan diminda kami hanyalah kebahagian dan kesejahteraan mereka. Kegagalan mereka adalah kegagalan kami begitu juga kejayaan mereka adalah kejayaan kami. Tiada yang lebih indah dari melihat kesenangan dan kebahagian mereka. Begitu kami merasakan kedukaan bila mereka berduka, namun mungkin mereka tidak mengetahui betapa segala asam garam penghidupan ini telah kami lalui sebelum ini, mungkin cara dan zamannya yang berbeza..... Anak-anak ku, kalianlah kekuatan Mama dan Papa, tanpa kalian hidup kami mungkin tidak seindah kini...... Kehadiran kalian membahagiakan kami...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan