Khamis, Januari 28, 2010

Browning (Cuci Daun)



'Browning atau 'Cuci Daun' bagi ladang kelapa sawit merupakan salah satu proses penjagaan pokok kelapa sawit supaya kelapa sawit dapat menghasilkan buah yang baik. Pelepah kelapa yang sudah tua harus dipotong buang supaya pembesaran buah sawit tidak terganggu. Proses cuci daun boleh dilakukan semasa penurunan tandan sawit sekiranya mahu. Tapi kebanyakan pekerja lebih senang dengan kerja Browing dibuat berasingan dan upah yang akan diperolehi untuk tugas Browing juga dikira satu kerja yang lain, berbanding sekiranya Browing dibuat semasa pemotongan buah sawit maka pekerja akan di kira rugi kerana melakukan 2 tugas dengan 1 upah sahaja. Pokok yang tidak di Browing kurang menghasilkan buah dan biasanya tandan akan lebih kecil dari biasa. Upah bagi kerja-kerja browing untuk 2 ekar sebanyak RM170.00.
Sabtu 31.01.2010 telah mendapat persetujuan Amin untuk menemani aku untuk ke kebun sekali lagi setelah kerja-kerja cuci daun dijalankan oleh pekerja-pekerja Abang Ali. Aku meminta supaya kerja 'Browning' dibuat dan segala pelepah-pelepah kelapa disusun baik untuk memudahkan kerja pemotongan dan laluan keluar dan masuk ke kebun. Panggilan Abang Ali pada 27.01.2010 mengatakan bahawa pokok-pokok yang tidak dipotong buahnya pada lawatan kami yang lalu telah pun dipotong dan pekerja yang membuat kerja di kebun telah pun diberikan amaran supaya membuat kerja dengan lebih teliti. Walau apapun keputusan samada kerja yang dibuat itu mengikut kepuasan kami atau tidak hanya akan dapat ditentukan pada hari Sabtu nanti apabila kami membuat lawatan sekali lagi.

Seandainya kerja yang dibuat tidak memuaskan hati, memandangkan bayaran upah dibayar mengikut bayaran semasa tanpa ragu. Aku tidak akan teragak-agak untuk mendapatkan perkhidmatan orang lain untuk membuat kerja-kerja diladang nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan