Khamis, Ogos 16, 2012

Baju Melayu buat anakda..

Hati gembira bertukar menjadi duka.... namun itulah hakikatnya, bagi semua kita akan gembira bila dapat berhari raya bersama keluarga, tidak kira siapa kita.  Tetapi bagi sesetengah orang kekurangan ini harus diterima andainya insan tersayang tidak dapat bersama meraikan hari bahagia kerana tugas dan tanggungjawab kepada negara, bangsa dan agamanya.   Pengorbanan dan kesediaan ini harus ada bagi kedua-dua pihak insan yang bertugas dan saudara kepada mereka ini.  Umpama pengorbanan anggota keselamatan yang berada di perbatasan sudah tentunya tanggungjawab harus digalas.  Dan tidak kurang juga anggota keselamatan yang bertugas untuk ketenteraman awam di bandar dan di desa di mana kehadiran mereka amat diperlukan lebih-lebih lagi ketika perayaan. 
Begitu juga kami sekeluarga yang kurang keriangan tanpa kehadiran seorang anggota keluarga yang sudah ditentukan terlibat dengan pelayaran ketika Syawal.  Berita pada mulanya dia dapat pulang berhari raya bertukar hambar bilamana kami dimaklumkan bahawa dia akan berlayar kelautan Indonesia.  Menjadi tandatanya juga.... mengapa pada saat ini?  Namun itulah kenyataannya.  Bagi anakku, kami mendoakan semuga selamat pelayaran dan tercapai missi yang dihajatkan ketika didalam pelayaran.  Anak ku mungkin satu-satunya yang senasib dengan suami sepupuku yang terlibat dengan tugasan begini..... di lautan tidak mengira waktu.  Hanafi juga belayar pada minggu ini, dia akan berada di Sarawak menurut sumbernya tetapi belayar ke perairan mana tidaklah aku pasti lagi.... isteri dan anak-anak beliau telah lali dengan situasi ditinggal belayar, namun di hati mereka tetap mengharapkan kehadiran ayah ketika Syawal. 
Sepasang baju melayu baru sudah siap tergantung untuk anakku sedondon dengan si Papa.  Baju Melayu sudah siap dibasuh dan digosok hanya menuggu untuk disarung dibadan, namun hasrat untuk berhari raya dengan berbaju baru sedondon tidak kesampaian gamaknya...... yaaa, mungkin bukan rezekinya.... adik-adik turut hambar, bilamana berita disampaikan, mereka mengharapkan abang bersama di Syawal yang mulia ketika beraya di kampung.  Inilah pengalaman pertama kami sekeluarga berhari raya tanpanya..... walau di mana abang berada doa kami tetap bersama, Shafiq.... please remember that we love you so much.... and we will missed you, even Datuk Asim n family, Wak Faridah feel bad when we told them that you are not around during Syawal.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan