Sabtu, Ogos 22, 2009

1 Ramadhan Di Pusara Kasih


Tidak seperti tahun-tahun yang lalu, pusara 3 insan tercinta aku kunjungi sebelum Ramadhan. Tapi tak tau kenapa tahun 2009 ni aku agak kelewatan menziarahi pusara mereka ini. Kain putih untuk batu nesan telah lama aku sediakan untuk ku ganti yang baru sebagaimana setiap tahun. Air yasin untuk ku siram di pusara juga sudah sedia menuggu hanya yang perlu bunga rampai untuk kami tabur di pusara nanti akan disediakan oleh puteri ku, Hani untuk mereka.

Hari pertama ibadah puasa untuk tahun 1430H telah jatuh pada 22.08.2009, aku tidak pernah ke pusara waktu begini, namun kerana kami kesuntukkan waktu maka pusara Ayahda Bonda dan kekanda ku hanya sempat kami ziarahi petang ini. Betapa rasa bersalahnya aku pada mereka.... Subhanallah..... aku bermohon sekiranya adalah saudara-saudara ku (abang dan kakak ku) yang telah lebih dulu menziarahi pusara mereka agar dapatlah diterangi pusara ini dari rumput yang meliar dan melata. Biar doa dan sedekah sering dikirim untuk mereka namun hati tidak pernah puas andai tidak melihat sendiri pusara mereka, ianya seakan melerai rindu terbuku sekian lama terubat..... walau wajah mereka tidak dapat ditatap namun tanah dan batu nesan yang menutupi jasab hamba-hamba Allah yang telah bersemadi ini seakan menggambarkan wajah mereka dikelopak mata ku......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan