Khamis, September 30, 2010

Memori semalam....

Setiap hari ada saja peristiwa yang terjadi dan cerita yang didengar dan perkara yang harus dibincangkan. Boleh dikatakan setiap saat banyak perkara baru yang aku dipelajari tentang erti kehidupan manusia dan alam semesta, tentang tugas dan tanggungjawab, tentang perasaan dan kasih sayang yang tidak berkesudahan, juga manusia sejagat dan dunia ciptaan Allah yang begitu indah dengan pelbagai keajaiban didalamnya. Segala ini mengajar kita menjadi lebih matang dan dewasa tentang erti sebuah kehidupan.

Terkenang ketika zaman anak-anak, remaja, dewasa dan kini meningkat matang, pelbagai yang pernah aku lalui, suka dan duka, tawa dan tangis, segala perasaan jiwa meniti disepanjang kehidupan dari zaman kanak-kanak ku hingga kini. Remaja ku tidak seindah mana, aku pernah kecewa dan dalam bercinta. Malah aku juga pernah mengecewakan insan yang mengharapkan cinta, namun hati dan perasaan tidak boleh untuk didustai, berlaku jujur tentang soal hati memberikan aku kelegaan dari berpura-pura. Itulah sebahagian kisah remaja ku, namun ianya punya sempadan dan batasan yang aku jagai demi peraturan orang tua dan ajaran agama ku ketika itu. Memori ini tidak akan berulang lagi, ianya datang dalam hidup kita hanya sekali..... Alhamdulillah, walaupun ada perasaan kecewa ketika itu namun itulah ketentuan Allah.... aku redha dan pasrah. Segala ini mengajar aku mengenal diri ku sendiri, insan-insan yang disekeliling ku. Itulah kehidupan insan dan begitulah kejadian ciptaan Allah. Aku bersyukur dan teramat bersyukur dengan kurnianya kerana setiap apa pun dugaan yang diberikan aku dapat melalui dengan baik. Kerana disebalik itu terselit rahsia hikmat dan kejadian disebalik kejadian dan ketentuan Allah yang tidak kita ketahui....

Mengimbas kembali kenangan silam ku.... penuh dengan cerita dan peristiwa yang menguji keimanan dan kesabaran sebagai seorang isteri juga ibu yang berliku. Masha Allah..... sungguh tidak aku sangka aku dapat menghadapinya bersama anak-anak yang menjadi pendorong yang membakar semangat ku ketika itu. Saat suami ku diserang penyakit ganjil bertahun-tahun lamanya, ya Allah hanya engkau yang tahu betapa peristiwa ini kami lalui, disinilah tercetusnya 'kesabaran itu indah' dan aku arif dengan istilah ini, kerana pernah melaluinya bersama anak-anak ku Shafiq dan Hani. Mereka mengenali erti keperitan dan kesukaran seawal usian kanak-kanak. Tekanan demi tekanan berjaya kami lalui bersama. Ianya membina satu hubungan yang begitu erat diantara kami sehingga kini.... alhamdulillah..... 'Bersusah dahulu bersenang kemudian' 'bersakit dahulu bersenang kemudian' pernah singgah dalam diari hidup kami. Ianya menjadi pedoman dan panduan kami sekeluarga..... ianya juga pengikat kasih kami sekeluarga. Kini anak-anak mulai mengenal erti kehidupan sepertimana yang pernah aku ketika remaja ku juga apa yang pernah kami lalui satu persatu dahulu dengan izin Allah menjadi pengajaran mereka meniti hari-hari dewasa. Untuk mereka aku sentiasa mendoakan kesejahteraan, keberkatan Allah sentiasa bersama mereka. Seandainya kita sentiasa mengingatinya, dia pasti akan sentiasa memberikan rahmat dan hidayahnya walau sebesar mana dugaaan yang dia berikan...... Dalam keadaan senang atau susah, Allah jangan sekali kita lupakan, kerana dialah yang akan memberikan kita petunjuk untuk kita meneruskan kehidupan di dunia ini...... InsyaAllah....... darinya kita dilahirkan kepadanya akan kita dikembalikan.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan