Khamis, Disember 02, 2010

Transformasi warna

Cermin muka lama ku yang dicat semula dan aku sisipkan sejambak bunga supaya dapat menambah sedikit keceriaan disana.

Katil dan site table yang telah dicatkan putih, supaya bilik tidak tenggelam dengan warna putih dinding latar kami gunakan warna purple dan sticker putih supaya kelihatan 'catching'

Dah lama aku fikirkan untuk membuat sesuatu untuk kamar ku, perabut yang ada dah hampir 21 tahun ada yang sudah rosak dan mula pudar warnanya. Memandangkan sudah tiba masa untuk menggantikan yang rosak dan dengan budget yang dihimpun sekian lama dan kebetulan 'Bonus tahunan' yang aku terima maka budget yang ada kami peruntukkan untuk membina built-in Cabinet kamar utama untuk menggantikan beberpa almari yang telah rosak. Bila tiba masa untuk memilih warna Cabinet, sebulat hati kami memilih warna putih. Agak pelik juga semasa tempoh pemilihan banyak juga saranan dan cadangan yang kami terima dari teman-teman tentang warna-warna yang mereka fikirkan sesuai. Kebiasaan ramai yang menyukai warna kayu, cantik juga tapi rasanya tiada kelainan dan agak biasa aku kira. Setelah puas berfikir hati ku tetap memilih warna 'Putih' Pure and Classic. Sebenarnya tujuannya adalah supaya ruang yang ada akan kelihatan lebih luas, dan juga faktor kombinasi warna lantai yang sedia ada dan beberapa perkara yang telah difikirkan dan dikira kesesuaiannya. Masaalah penjagaan bukan perkara utama bagi kami kerana sudah menjadi routine dan kewajipan kami untuk membersihkan kamar setiap hari.

Katil dan site table antik ku juga, Amin catkan dengan warna putih. Cermin make-up ku yang lama juga masih aku gunakan dan aku letakkan di meja make-up cum Laptop ku yang baru dicatkan dengan warna putih sedondon dengan katil dan site table. Sedikit acsessori untuk kamar kelihatan lebih menarik aku lekatkan 'sticker' didinding yang kami warnakan purple supaya ada 'kontras' dengan warna putih dan hiasan bunga purple di bingkai cermin muka supaya menimbulkan seri disana. Mana yang masih boleh diguna dan dibaiki tetap kami gunakan. Sebenarnya dalam banyak perkara kami tetap menolak ciri-ciri pembaziran dan amalan berjimat cermat atau 'recycle' tetap menjadi amalan kami. Hasilnya... lihatlah transformasi yang dilakukan dengan gabungan dan kerjasama kami..... untuk berhias kita tidak semestinya memerlukan barang-barang yang baru sahaja, tapi sebaliknya barang yang lama sekiranya masih boleh dibaiki dan dibersihkan dengan caranya pasti akan lebih menarik dan menjimatkan belanja dan mesra alam. Sebenarnya kita akan merasa amat berpuas hati dan seronok bila melihat hasil yang telah kita lakukan berjaya. Ianya umpama practical exercise dan akan menjadi amalan yang baik disamping mengiratkan hubungan kekeluargaan dan its a good teamwork!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan