Rabu, September 14, 2011

Tak kala masa ku rasa terlalu panjang......

Saat cemas... penantian yang panjang.... sebelum pembedahan....
Berada di ruang pertama dewan bedah..... aku hanya melihatnya dari luar ketika pengesahan pesakit sekali lagi dilakukan...

Tepat jam 9.45 malam Shafiq disorong keluar dari Dewan Bedah.... Keadaannya ketika di wad 5, katil 11, HAT


Ketika kisah ini ku tuliskan, Shafiq telah 6 hari dibedah, telah pulang ke Universiti pada hari Ahad 12.09.2011 walaupun dalam cuti sakit dari pihak Hospital. Namun demi komitment nya yang tidak berbelah bagi dia tetap gagah pulang walaupun dalam keadaan kesakitan yang masih terasa, menjalani pembedahan 2 phasa, pembetulan tulang dan pemulihan tandon, muscle atau tisu aku tak pasti yang mana sebenarnya kerana Doctor memaklumkan sendiri dengan Amin ketika pertemuan dengan Doctor sebelum pembedahan........ Alkisah........

Saat yang dinanti tiba juga, walaupun cemas kami hadapi dengan tabah. Tarikh 8.9.2011 Shafiq telah pun bersedia seawal pagi menanti gilirannya, walau telah dimaklumkan bahawa dia merupakan pesakit ke 6 namun dia sudah pun bersedia membersihkan diri dan memakai baju putih seawal pagi sepertimana yang diarahkan oleh Jururawat yang bertugas. Kerana telah dimaklumkan tentang jadual pembedahan, kami tidaklah terburu-buru dari rumah. Dipertengahan jalan aku menaliponnya dan dia memaklumkan bahawa dia sedang menuggu untuk dipanggil, dan waktu itu menunjukkan jam 11.10pagi, takkala itu Amin membesit kereta hingga 150kmj, kena saman pun takpa lah katanya, aku yang duduk disisi terdiam dan mata ku hanya melirik kepada meter kelajuan kereta, doa ku semuga perjalanan kami selamat dan sempat sampai sebelum waktu Shafiq masuk ke bilik bedah. Alhamdulillah... sampai di wad 5 aku dimaklumkan bahawa Shafiq masih dikatil, sah..... dia sedang cemas menuggu. Hingga jam 2.00 petang masih tiada berita dari bilik bedah dan jawapan yang aku terima dari Pegawai Perubatan yang bertugas. Sepanjang waktu menunggu aku bersamanya, memandang dia berpuasa sedari jam 11.00 malam, maka aku pun tidak berasa lapar ketika itu. Jam 2.00 petang, Amin pulang kerumah untuk menjemput Hani, Dania dan Cik Wok dengan izin Shafiq kerana Dania beria-ia untuk melawat abangnya dan bersama abang di hari pembedahannya. Itulah Dania, dia sememangnya penyanyang dan perihatin tentang kami semua.

Jam 4.50petang, Pegawai Perubatan masuk dan minta supaya Shafiq ke bilik air dan bersedia untuk ke bilik bedah. Sebenarnya aku pernah melalui saat cemas sebegini sendirian, dibedah seawal jam 8 pagi kerana 'humurous fracture' dan 'bone graft' pada tahun 1989, pengalaman itu aku kongsikan bersamanya supaya dia lebih yakin untuk menghadapi saat-saat cemas. Degup jantungnya dapat aku rasakan, namun aku pasrah dan berserah.... demi kesihatan dan kebaikannya, inilah yang terbaik.... Ya Allah kau berkatilah hamba mu Ya Allah..... aku berzikir sepanjang aku mengiringi Shafiq yang didorong oleh seorang jururawat dan attendent hospital yang tenang dan komited dengan tugas mereka.

Jam 5.05 petang, kami sampai di pintu bilik bedah..... hati ku sayu, aku lihat dia dipembaringan... aku pasti berbaur perasaan yang menimpanya. Inilah pengalaman yang tidak dapat dibeli sebenarnya. Peristiwa yang terjadi memberikan dia pengajaran.... believe me its hard to discribe! "Kak.... akak boleh tunggu kat bilik sebelah, ada bilik menuggu...." kata attendent yang menyorong Shafiq. Aku pasti dia tahu gelojak hati ku, "Ok.... terima kasih..." jawab ku sambil mengangguk kepala padanya. Tak lama menuggu muncul Dania, Hani, Cik Wok dan Amin. Tak lama Ayu dan 2 orang lagi kawan Shafiq menjengah. Kepada Cik Wok yang menunggu dan bersama ku ketika saat cemas ini, terima kasih yang tidak terhingga. Cik Wok yang berpuasa, berbuka di bilik menuggu kerana tidak mahu meninggalkan Hospital pada saat itu. Terima kasih juga kepada Ayu dan kedua-dua kawannya kerana sudi menziarah Shafiq, walaupun tidak sempat berjumpa dan tidak menunggu lama, kehadiran kalian sangat bermakna....thanks again....! Masa ku rasa terlalu perlahan, sekejap aku melihat jam ditangan. 1...., 2......., 3......, 4...... jam masa berlalu..... setiap masa terdengar derap kaki dan pintu dibuka, kami menjonggol kepala keluar! Amin paling gelisah...aku tahu dia cemas kerana ketika Shafiq ditolak masuk ke dewan bedah dia tiada, jadi dia tidak segan untuk bertanya kepada jururawat yang keluar masuk ke dari dewan bedah. Teringat aku tadi ada memaklumkan bahawa Shafiq akan berada dalam dewan bedah hingga jam 9.00 malam, jadi dia menyarankan agar aku tidak membuang masa menuggu disitu. Aku maklumkan kepada Amin sepertimana yang telah dimaklumkan kepada ku dengan harapan agar dia tidak cemas dalam penantiannya. Lewat jam 9 malam kami bertambah gelisah, duduk tak senang berdiri pun tak kena. Kami dimaklumkan bahawa Shafiq sudah pun sedar dan sekarang dia sedang berihat sebelum dibawa ke wad. Walaupun kami lega namun hati masih belum tenang. Tepat 9.45 malam Shafiq disorong keluar dari dewan bedah, kami berbaris di luar bilik menuggu dan tak kala dia keluar kami dengar denyut jantungnya yang kuat terpasang alat didadanya... matanya yang merah dan dia tampak lemah..... "Shafiq....!" Nenek Wok memanggilnya.... "Abang..." Papa memanggilnya...... takkala itu dia mengangkat kepala dan melihat kami membututinya dari belakang..... Hati ku lega melihat dia yang sudah sedar.... Alhamdulillah.... aku bersyukur kehadrat mu ya Allah.... Syukur... syukur... syukur..... Hani dibelakang sekali... dia menangis takkala melihat keadaan abangnya yang berada dipembaringan. Sepanjang menuggu di wad semasa process peralihan ke katil dan kemaskini pesakit, Hani tidak dapat menahan air mata apabila melihat keadaan abangnya, dia yang agak keras hati sememangnya sangat rapat dan kasih akan abangnya. Aku tahu dia tidak tergamak melihat keadaan abang yang begitu......Hatinya sayu aku pasti, melihat keadaan yang begitu hati mana yang tidak meruntun pilu? Airmata ku tahan supaya tidak tumpah dihadapan Cik Wok dan anak-anak.... aku akui, sememangnya murah dengan airmata.....

Kami diberi keizinan untuk menziarah Shafiq, takkala melihat kehadiran kami, shafiq bergas dan tampak cergas walaupun sebenarnya dia masih lemah. Semangatnya kuat.... sokongan yang diberikan memberikan dia suntikan yang kuat untuk bangun dan melawan lemah bius. Aku memohon supaya dapat bermalam dan menjaganya, namun permohonan ku ditolak dengan alasan mereka. Shafiq sendiri memberikan jaminan bahawa dia sihat dan boleh untuk ditinggal. Setelah menyediakan milo panas dan roti untuk dia berbuka selepas 4 jam, dia kami tinggalkan dengan pesanan dan janji akan datang esok hari....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan