Isnin, September 12, 2011

Sebuah pemergian.... Alfatiha...

Jam 5.30 pagi aku menerima panggilan talipon, tapi tidak aku jawab kerana tidur ku yang lena..... aku menyesal sekali. Terjaga dari tidur aku langsung tidak melihat handphone di sisi, sehingga aku tiba di pejabat dan melihat handphone kerana mencari nombor talipon aku terlihat missed call dari Mak Yah (nama panggilan anak-anak ku kepada Kak Fauziah yang telah mengasuh Shafiq semasa baby). Aku balas panggilannya namun tiada jawaban.... aku cemas... kerana merasakan ada berita yang kurang senang dari Mak Yah pastinya, kalau tidak masa Mak Yah call diawal pagi. Fikiran ku terus ke Laen, kawan Hani yang merupakan anak saudara Mak Yah. Aku hubungi Hani yang kebetulan tidak ke sekolah hari ini menyatakan tentang panggilan awal pagi dari Mak Yah dan menjangka berita tentang Laen. Setelah beberapa minit Hani menalipon ku semula dan memaklumkan bahawa sangkaan aku memang tepat. Laen teman persekolahannya dan anak muda yang menjadi topik blog ku selama ini telah pulang ke rahmatullah..... Laen anak muda yang dikesan pada April 2010 mengidap penyakit Lukimea dan mendapat rawatan yang berterusan dari Hospital Ampuan Rahimah telah pulang menemui penciptanya dengan aman dan tenang. Berakhir kesengsaraan yang selama ini ditanggung.... dan aku teringat cerita Hani tentang ketakutan yang disuarakan Lean kepadanya. Dia pernah menyatakan bahawa dia takut menghadapi saat-saat akhirnya nanti. Ya Allah anak remaja yang baru setahun jagung takut akan mati inikan pula kita yang sudah tua ganyut! Bersediakah aku?? sebagaimana Laen? Mengingatinya membuatkan aku insaf bahawa ajal dan maut tidak mengira usia bila kita dipanggil dan menginsafi diri. Doa ku semuga Allah menempatkan rohnya dikalangan hamba-hamba yang soleh dan beriman. Dan kepada keluarga Laen, semuga mereka tabah dalam menghadapi kehilangan insan tersayang. Terakhir aku menulis kisah Laen yang bertandang ke rumah pada 5 Oktober 2010 'Sebagai Tetamu Istimewa' kami.... menjadi kenangan bersama Laen ketika hayatnya dan perjuangan melawan Lukimea...

Note: Laen menjadi sumber inspirasi aku menulis tentang kekuatan semangat juang yang tinggi. Sebanyak 4 topik yang berlabel 'Laen dalam kenangan....' khas aku tulis kerana kagum dengan keberaniannya dan kekuatan semangatnya dalam menghadapi dugaan Allah yang hebat sebagai renungan bersama... Alfatihan untuk arwah Solehin Bin Abdul Wahab semuga Allah tempat kamu disyurga firdausi... InsaAllah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan