Khamis, Januari 28, 2010

Rawatan bermula

Seperti biasa aku ke pusat kesihatan Teluk Datok seawal 7.40pagi, mendapatkan nombor (3012) dan menunggu 20 minit, nurse bertugas memanggil untuk mendapatkan bacaan tekanan darah pagi ini. Bacaan 150/100 mmHg berbading dengan bulan lepas 31.11.2009 adalah 160/100 mmHg. Aku telah pun memulakan pengambilan ubat bermula pada 5.11.2009 bila mana bacaan tekanan darah pada waktu itu adalah 145/90 mmHg. Memandangkan tekanan yang tidak stabil bulan lepas Doctor menyarankan aku mengambil tambahan Vamlo 5 (5mg) dan Covapril (4mg) untuk tekanan darah tinggi dan Lestric (20mg) untuk kolestrol sebelum tidur, bacaan kolestrol ku pada November 2009 ialah 5.8. Memandangkan tekanan yang masih tinggi Doktor menyarankan aku mengambil Vamlo 5 (10mg) bermula hari ini..... geram betullah dengan tekanan yang tinggi ni.... aku berazam dalam masa 2 bulan ini akan mengawal pemakanan dan melakukan riadah bagi mengawal tekanan darah. Insaallah.... itu janji ku pada Dr. Herman Mohamad, Doktar yang merawat aku dari bulan November 2009 aku akan cuba menyetabilkan tekanan sebelum 25.3.2010 untuk rawatan selanjutnya. Tapi rasanya bukan faktor makan yang menjadikan keadaan ini, tapi memang aku akui sejak kebelakangan ini, aku mudah marah dan melenting. Keadaan ini menyebabkan juga aku jadi sensitive dan susah untuk tidur waktu malam. Banyak yang nak difikirkan.... rasanya tak ada perkara yang boleh diambil ringan, semuanya perlu diselesaikan maka dengan kerana itu menjadikan gejala-gejala tekanan/stress dan tension biarpun setengah masaalah itu bukan dari anak-anak dan suami tapi ianya tetap akan singgah difikiran untuk aku renungkan dan selesaikan demi mendapatkan penyelesaian sempurna.

Walau bagaimana pun aku tetap akan memulakan episode mengatakan tidak kepada sang kicap, sos, fast food and all the related food yang mengandungi bahan yang menggalakan kenaikan tekanan darah...... from now will stats a healthy diet.....

2 ulasan:

  1. hai... how old r u? so hows ur bp now?

    BalasPadam
  2. hai, Iam 49yrs old, and I only took 1 covapril daily, Dr has stopped me the Vamlo 5 and Lestric for 2 months now.... I cont a good diet and did some exercise..... by is 120/85 my last check-up last 2 weeks :)

    BalasPadam