Selasa, April 27, 2010

Hani

Hani ketika ulang tahun yang ke 15, disambut bersama teman teakwando...
Bersama abang......
Abang memang selalu memeluk adiknya....
Hani ketika 2 tahun...
Abang mengawal adiknya ketika vacation ke Langkawi pada tahun 1996
Hani ketika baby dipeluk oleh abang, tanda sayangnya....
Tanggal 22hb November 1994 pada jam 5.30 pagi bersamaan hari Selasa di Hospital Daerah Banting. Baby ku yang terkecil diantara 3 anak-anak ku. Dengan berat 3.3kg dan dia ditempat di incubator selama 4 hari kerana masaalah degup jantungnya yang agak cepat dari biasa. Cemas menantikan waktu berlalu dan bertambah cemas apabila melihat dia menangis di dalam incubator. Syukur Alhamdullillah bayi yang ku namakan Hani Hazirah membesar dengan baik. Dialah baby yang tercomel ketika itu dengan kulitnya yang putih bersih dan manis kalau dibandingkan dengan bayi-bayi yang sama dilahirkan sewaktu dengannya. Hani Hazirah membawa makna 'Yang mengucapkan selamat, pilihan yang terbaik. Hani merupakan baby yang senang diurus sedari awal kelahirannya dan sehinggalah dia membesar dia merupakan anak yang akur dan mendengar kata. Apa juga pakaian yang aku kenakan ditubuhnya, dia akan kelihatan manis dan comel. Dia agak manja mungkin kerana dalam usianya 8 tahun baru adiknya Dania lahir. Maka dia yang dulunya kami panggil 'adik' bertukar panggilan kepada 'kakak'. Agak terkejut dengan gelaran barunya dan kedudukannya yang dirasakan tergugat ketika itu. Anyway she is trying to be a good sister to Dania. Even sometimes we found out that she is little bit 'hush' to Dania. Dan ada persaingan diantara mereka disana, namum segalanya dapat diatasi dengan penjelasan dan akhirnya mereka akan menerimanya.

Hani sebenarnya tak banyak kerenah, dia sebenarnya mudah dibawa berbincang dan senang untuk disuruh dalam hal-hal memberikan bantuan bagi pengurusan rumah. Memandangkan dia merupakan kakak dirumah maka segala urusan rumah seperti memasak, membasuh dan membersihkan rumah dia terlibat dan didedahkan dengan tanggungjawab itu dan dia boleh mengurus dengan baik. Tapi ada ketika waktunya yang dia minta disuruh baru kerja dibuat, kerjanya teliti dan agak lambat dan masa tulah telinganya akan pedih dengan bebelan ku. Sebagai anak gadis aku sebenarnya mahu dia menjadi anak gadis yang baik, pandai menjaga diri, bersopan dan berhemah selain dari kecemerlangan dibidang akedemik. Kerana itu dia sentiasa mendapat perhatian khusus kami dan kami akan menegurnya sekiranya ada perkara yang tidak manis dipandangan mata. Sebagai anak remaja ada kalanya dia terpengaruh dengan pergaulan dengan teman-teman, ini menjadi kebimbangan ku. Ada perkara yang dirahsiakan dari kami dan mostly akan kami ketahuai dengan pengakuannya sendiri dan kami memberikan dia ruang untuk berbincang dan sentiasa mendengar segala permasaalah yang dihadapi.

Kejayaannya didalam meraih 'tali pinggang hitam' didalam sukan teakwando menjadi kebanggaan memandangkan berbagai rintangan yang telah dihadapi untuk mencapai ketahap ini. Hani sebenarnya begitu rapat dengan Abang, didalam banyak hal dia akan mengadu dengan abang dan abang juga banyak membantu Hani seandainya si adik menghadapi masaalah. Abang sememangnya amat menyayangi adik-adiknya, teringat aku ketika Hani kecil, tidak ada orang yang boleh mendukung adiknya, Hani. Dia akan menangis dan minta supaya kami mengambil Hani dari orang yang cuba mendukung adiknya. Dan setiap gambar mereka berdua yang kami ambil abang pasti akan memeluk adiknya. Almost all the photo of them dalam aksi yang sama.

Doa ku semoga dia akan menjadi anak wanita soleha dan berjaya sebagai insan yang dapat berbakti kepada agama, bangsa dan negara suatu hari nanti. Ku panjatkan doa ku semuga kesemua anak-anak ku ini mendapat perlindungan dan diberkati selalu, InsaAllah......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan