Khamis, April 22, 2010

Sebuah kepulangan.....

Rabu tanggal 21.04.2010 aku menerima panggilan dari Auntie Yam, kerana bersama client maka aku tidak dapat menjawab panggilan handphone. Aku memanggil balik Auntie Yam, tapi tiada jawapan. Aku jadi cemas...... tak lama aku mendengar suaranya ditalian yang sendu... aku pasti berita yang sudah ku jangka. Arwah Uncle Alid telah pun pergi menemuai penciptanya pada jam 10.50pagi. Semua saudara yang rapat aku maklumkan akan pemergian hamba Allah ini, semuga mereka dapat sama-sama memberikan penghormatan terakhir untuk arwah. Setibanya aku dikediaman arwah, masih belum dimandikan maka aku sempat juga untuk menatap seraut wajah yang aku kenali sedari aku di zaman anak-anak. Melihatkan wajahnya aku pilu... syukur alhamdullillah arwah pergi dengan aman setelah sekian lama bertarung melawan penyakitnya 'Kanser Hati'. Kepada Cik Esah dialah wanita tabah yang sentiasa bersama arwah dan anak-anak dalam menghadapi pelbagai pahit-maung, susah dan senang melayan kerenah arwah. Aku telah melalui pengalaman ini suatu waktu dahulu.... nostalgia ini menjadikan aku rujukan bagi mereka.... dan setiap kali menziarah arwah aku tiupkan semangat dan nasihat kepada Cik Esah agar tabah dan redha dengan ketentuan ini. Dimata ku dialah isteri mithali begitu dia baik melayan suami yang sedang sakit, semuga Allah membalas segala kebaikan dan kesabaran beliau. Aku dapat merasakan resah jiwa seorang isteri juga gundah hati seorang ibu apabila suami tempat bergantung dalam keadaan hilang upaya. Sukar untuk digambarkan perasan ini, hanya mereka yang pernah melalui akan dapat merasakannya. Biar bagaimana juga arwah... dia adalah manusia yang serba kekurangan sebagai hambanya... tiada manusia yang dilahirkan didunia ini sempurna selagi kita dinamakan manusia.... "segala yang baik itu adalah dari Allah dan segala yang buruk itu adalah kerana kesilapan kita jua..." Semuga arwah mendapat keampunan Allah dan ditempatkan ditempat hamba-hambanya yang soleh...... InsaAllah... Amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan