Khamis, April 15, 2010

Jogging and walking

Half of the time dia akan bermain sendiri......
Dania lead... dia berlari didepan....

strach-up kononnya ni.....

Sebenarnya aku dah lama berhenti ke taman rekriasi...... adalah dekat 8 or 9 bulan. Kalau dulu aku adalah pengunjung tetap taman rekreasi dan aku hampir kenal ramai pengunjung yang biasa akan menghabiskan masa awal pagi atau lewat petang mereka. Sejak kebelakangan ini aku berhenti buat seketika kerana masa yang tak mengizinkan dan most of the day aku berpuasa...... Tapi tak boleh jadi rupanya kerana bila aku buat check-up bulanan, tekanan darah tak banyak turun walaupun aku telah memulakan treatment. Aku jadi muskilan pulak? Sekarang aku amalkan minum air rebusan pucuk dan bunga betik.... SubhanaAllah punya la pahit.... tapi apa nak buat sebab nak jaga kesihatan, minum juga la. Kadang-kadang aku jengkel dengan Amin, sebab dia langsung tak courage aku dalam mengawal diet.... memanglah BMI aku 'unggul' kata doktor tapi bila bab makan dia tak melarang, malahan disuruhnya aku makan semua benda yang aku tak boleh makan. Katanya 'Mama ni darah tinggi bukan kerana makan, tapi kerana Mama suka fikir yang bukan-bukan....' Eeeee geram dan berdesing juga telinga aku tu... tapi apa nak buat aku diamkan diri jer la.... malas nak bertegang dengan dia. Aku memang perasan kalau aku makan daging lembu or kambing ada rasa 'one kind' memang naik lah tekanan darah.... dia tak rasa tu yang dia tak tahu.... Mula bulan April ni aku ubah jaduah harian, Isnin dan Khamis aku puasa sunat dan hari Selasa, Rabu dan Jumaat aku akan ke Taman Rekriasi untuk beriadah, not jogging la... cuma walking and do some strach-up. Selalu yang meneman ku, Dania..... She is very concern tentang aku, katanya nanti dia takut apa-apa jadi pada aku di taman aku tak ada orang yang bantu.... macam la aku ni uzur sangat..... hahahaha.... pernah satu hari dia berpesan supaya aku membuka gelang tangan ku, katanya 'Mama kena jaga Ma... nanti orang ragut Mama.... kan susah' memang betul katanya.... ditakdirkan satu hari gelang aku tertanggal semasa sedang berwalking bersamanya... mujur dia ada bersama aku, dia yang perasan gelang tu dah tersangkut kat t-shirt.... Dania.... Dania..... tapi aku rasa dia sebenarnya suka juga ke taman tu sebab kat sana ada macam-macam peralatan mainan.... anak-anak katakan la..... well... ok except alasan dia tu...... aku tahu dia jujur orangnya dan memang mengambil berat tentang aku....... cara tak langsung dia pun ikut beriadah sekali dan dia dah mula fit untuk teakwandonya.......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan