Jumaat, Mei 14, 2010

Mendaki Bukit Jugra

Pendakian bermula.... penat ni...!
Berjaya sampai ke puncak..... Hani kepenatan....:)

Penurunan yang menyeronokkan....

Sampai ke kaki bukit......

Hampir 2 minggu aku berehat dari riadah semata-mata kerana demam, selsema dan batuk. Oleh kerana minggu ni aku dah mula berpuasa sunat seperti biasa, riadah 3 kali seminggu harus mengikut jadual yang telah aku tetapkan. Sampai di rumah, aku lihat anak-anak sibuk dengan melenyek pisang untuk dibuat lepat pisang. Aku ajak anak-anak sekali berjogging bersama petang Selasa (11.5.2010), Shafiq menyarankan kami ke Bukit Jugra petang itu, yang mana kami tak pernah mencuba lokasi ini, kecuali Hani yang pernah mendakinya bersama rakan-rakan teakwando sebelum perlawanan rakan muda mereka tahun lepas. Bersama 3 anak-anak ku kami berangkat ke Bukit Jugra. Sampai dikaki Bukit jam 6.40 petang dan bermulalah pendakian kami. Sepanjang pendakian di Bukit yang aku kira telah mula diterokai, terkejut kerana terdapat tapak perkuburan orang Cina yang luas disebelah kiri bukit hingga ke kaki bukit menghadap Sungai, perkuburan yang mempunyai permandangan yang begitu cantik di pertengahan ke puncak Bukit. Monyet-monyet yang banyak dan biak, melompat ke kiri dan kekanan dan kelihatan sihat dan besar, kalau bersendirian aku kira agak bahaya sekiranya beriadah ke sana. Aku kira mungkin tak dapat sampai kepuncak, memandangkan ketinggianya yang agak menegak.... tapi alhamdulillah kami berjaya sampai ke puncak dimana lokasi International Paragliding 2009. Well..... so nice place to visit....

Menurun bukit sememangnya tidak menjadi masaalah, it was fun... tapi aku sering mengingatkan anak-anak supaya berhati-hati semasa mendaki dan menurun. Kami mengalami peristiwa yang menarik sebenarnya ketika disana..... ditengah pendakian tidak jauh dari kawasan perkuburan aku tercium bau yang harum.... tapi tak lama, dari mana bau harum tu? pelik juga, tapi aku simpulkan mungkin bunga hutan yang aku tak nampak...! Shafiq juga mengalami pengalaman yang sama tapi bau harum agak lama dan dia merasakan tarikan kuat dikepalanya. Semasa menurun Dania mengadu sakit kepala, jadi aku minta dia supaya releks tarik nafas perlahan-lahan, tapi aku kira ini adalah perkara biasa tekanan dan tindak balas apabila berada dikawasan tanah tinggi. Inilah kebesaran Allah yang maha kuasa, sambil beriadah kami sertakan dengan bacaan 'Selawat' dan 'Fatiha' di hati sepanjang berada di sana dan selamat sampai ke bawah pada 7.16 petang yang mana azan maghrib hampir berkumandang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan