Ahad, Julai 11, 2010

Sahabat yang bermusuh digelanggang!!

Hani dikalungkan semula pingat yg dimenangi n dicium oleh isteri jurulatihnya Mr. Ari
(personally its touch me...... how they love my daughter too...:)
Peserta yang sedang tekun mendengar ucapan dari pengurusi majlis...

Hani dan kawan2 ketika majlis penyampaian hadiah....

Hani & Nantini di gelanggang

2 good friends.... :)

Senyum dengan pingat perak yg dimenangi....

Terkejut dan sedih bila pindaan dibuat disaat akhir pertandingan, bila mana Hani (light category) terpaksa bertemu di gelanggang bersama Nantini (light middle category). Mereka merupakan teman dari kelab Saujana Teakwando yang sentiasa bersama ketika latihan di centre. Tapi kerana sukan MSSD mereka mewakili Sekolah, maka tidaklah dapat disalahkan mereka berjumpa ketika digelanggang arena. Nantini berhajat untuk masuk ke MSSS maka dengan itu dia akan berusaha untuk mendapatkan pingat emas bagi melayakkan dirinya. Hani sememangnya akur dengan kemampuan dan ketangkasan Nantini ketika digelanggang, dan dia merasakan tentangan yang hebat bakal diterima. Tetapi adalah menjadi adat pertandingan ada yang menang dan akan ada yang kalah, mereka terpaksa bersaing demi sebuah pertandingan tetapi mereka sebenarnya adalah sahabat dan amat baik dan saling memahami. Disinilah bermulanya tekanan bagi 2 bersahabat ini...... Mereka berlawan seperti musuh tapi mereka ini sebenarnya adalah sahabat baik..... :)

Seawal jam 7.20pagi kami telah pun berada di Dewan Sekolah Agama Menengah Tengku Ampuan Rahimah, Sungai Manggis, kerana hari ini (11.07.2010 - Ahad) merupakan hari yang telah ditetapkan untuk pertandingan Teakwando peringkat Daerah Kuala Langat. Hani dijadualkan bertanding di ring B dengan nombor giliran 73. Seperti yang dijadualkan majlis akan tamat pada jam 8.00 malam.

Sejak kebelangan ini keadaan kesihatan Hani agak kurang stabil dia menghidap migrain dan muscle spasm dipinggangnya, selepas pertandingan dia diserang sakit kepala dan perlahan-lahan dia jatuh kelantai, tapi mujur aku, Nantini dan Aini sempat menyambutnya dan memberikan dia bantuan untuk memulihkan keadaannya. Setelah ditanggalkan segala peralatan (Vest, shingguard dan armguard) pertandingannya dan menenangkan keadaannya, Hani beransur pulih..... dan boleh berjalan tanpa dipapah..... mujur aku tidak panik dan berjaya mengawal keadaannya dan dia juga cukup memberikan kerjasama untuk pulih..... Inilah pertama kali Hani berkeadaan begini i selepas pertandingan...... aku agak bimbang dengan keadaannya, aku kira anak ku ini perlu diberikan sokongan dan keyakinan diri untuk mengawal emosi ketika berada dalam situasi yang mencabarnya...... Anyway Hani berjaya mendapat pingat perak dan Nantini mendapat pingat emas seperti yang diidamkan....... Syukur Alhamdulillah.....

Sesuatu yang istimewa ingin aku kongsikan kepada semua yang membaca kisah ini, dimana walaupun diantara parents kami jarang bertemu, namun tiap kali bertemu kami seumpama saudara biarpun berlainan bangsa... terharu dengan keiklasan para jurulatih yang kebanyakannya berbangsa India, isteri Mr. Ari dan ibu Safuan yang sudi mengalungkan semula pingat yang dimenangi oleh Hani dan teman-teman teakwando lain.... satu keistimewaan adat orang india, meminta restu kepada guru atau orang yang lebih tua sebagai tanda terima kasih mereka..... satu pengalaman baru bagi ku..... bilamana anak-anak berlari-lari untuk meminta restu jurulatih dan ibu bapa masing-masing, peserta-peserta yang bukan India juga berbuat yang sama termasuk Hani, terpaku aku melihat isteri Mr Ari mengalungkan pingat and mencium Hani seperti anaknya sendiri layaknya begitu juga Nantini meminta aku mengalungkan pingat kelehernya semula sebagai meminta restu akan kejayaannya dengan spontan juga aku mencium juga memeluknya erat yang merupakan sahabat anak ku Hani. Terasa konsep 1 Malaysia terterap dalam jiwa kami secara tak langsung dan kasih sayang ku mengalir kepada anak itu......:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan