Isnin, Julai 05, 2010

Cuti semalam



"Mama boleh ambik abang kat U pukul 8mlm tak?" amboi... tak pernah balik malam kenapa pulak dia minta ambik malam... "boleh...." jawab ku. Papa ada appointment nak ke keluar dengan kawan-kawan consultant dan contractor. Aku pulak ada Massupies ladies meet up di Sayang Manis. Dania ada kelas teakwando, Hani tak nak ikut dia nak rehat kat rumah sebab penat kemas bilik dia. Selepas berbincang dengan Papa, bla.. bla.. bla and Papa call Abang, bla... bla... bla... dia minta diambil di Sunway Pyramid pulak. Ok jam 8.00 kami jumpa di Sunway Pyramid. Kami meet di Baskin Robinson, macam biasa la...bila jumpa kami bercium dan peluk dia, walaupun dah besar panjang... tapi masih dicium juga macam baby.....:) Anak pertama kami jumpa Zamer, memang lama tak jumpa anak-anak ni.... bila jumpa saje si Zamer, Papa pun terus cium dia.... aku tau Papa pun rindu dengan anak-anak ini yang kerap ke rumah dan dah kami anggap seperti anak kami sendiri. Perasaan rindu memang tak dapat dibendung bila jumpa mereka... aku pun cium anak ini sebagaimana aku cium Shafiq. Mungkin juga anak-anak ini malu bila dicium pipi dan dipeluk, maklum la dah besar panjang..... tapi itulah ciuman dan dakapan rindu Papa dan Mama sebenarnya.......Rindu betul la Cik Su dengan kamu orang ni...... mungkin anak ini malu dicium macam anak-anak kecil. Tak lama muncul Zuhir dan Ejai.... anak-anak ini bila berjumpa akan menyalami kami dan mencium tangan kami, mereka begitu hormat akan kami...... mereka ini anak-anak yang baik dan bersopan. Ejai dan Zuhir kami cium dan peluk seperti Zamer. Malah si Ejai, Papa peluk sampai anak ini terangkat dibuatnya. Ejai anak yang selalu menghiburkan, kerenahnya mencuit hati, Dania cukup sayang dengan Abang Ejai. Nak menitis airmata bila jumpa anak-anak ini yang telah sebulan kami tak melihat mereka. Alhamdulillah mereka dalam keadaan baik tapi semuanya bertambah gelap kerana latihan dan kawat. Malam ini Shafiq bawa kawan baru yang akan ikut bermalam di rumah, Tuah namanya orang Tanah Merah, Kelantan. Bertambah meriahlah kami nampaknya...:)

Anak-anak berhajat untuk berbowling..... so kami ikut mereka untuk mereleasekan tension selama 1 bulan terkurung di U. Sementara abang-abang bowling Dania yang lepas latihan teakwando mengadu lapar. So, sambil tunggu abang bowling Hani dan Dania makan dinner dulu. Abang and the geng nak makan dinner kat kedai mamak sambil tengok bola German vs Argintina.

Untuk pertama kalinya bila anak-anak balik ramai-ramai kami makan bersila dilantai. Bayangkan bila dah ramai mana nak muat meja. Jadi bersilalah kami beramai-ramai sambil menikmati hidangan tengahari yang cukup menyelerakan anak-anak. Menu kari daging tetel, kicap daging, kankung goreng belacan, tahu goreng, popodam dan budu. Tuah nampak berselera dengan hidangan budu. Shafiq minta supaya dibekalkan makanan untuk makan malam mereka di University memandangkan petang ini mereka ada latihan kawat untuk majlis penutup hari Isnin. Aku sempat membuatkan kek kelapa butter untuk bekal mereka. Semua anak-anak ku bekalkan makanan sama rata supaya tidak ada yang berkecil hati atau tidak makan malam kerana latihan mereka nanti bakal mengambil masa dan tenaga. Papa pula tak keberatan menggosokkan baju anak-anak ini yang telah aku cucikan awal pagi tadi untuk dipakai balik nanti.... pendek kata bukan saja dimanja malah mereka mendapat layanan sama rata seperti Shafiq. Memandangkan kereta dah cukup penuh dengan 5 anak-anak teruna, maka Papa hanya pergi sendirian menghantar anak-anak balik ke Sg. Besi. Untuk anak-anak ini, tiada balasan yang kami harapkan untuk apa yang kami berikan..... kejayaan kalian dan doa kesejahteraan untuk kami cukup bagi kami..... Amin......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan