Selasa, September 08, 2009

Home Made Kuih Raya

Pineapple Tarts

Muruku

Biskut Nestum

Hani dan Dania tekun membuat kuih raya

Biskut Cornflakes Madu

Persediaan Hari Raya tahun ni biasa jer, maklumlah kegawatan ekonomi dimana-mana, kenalah kita berjimat-cermat. Segala persediaan semuanya sederhana termasuk kuih untuk Raya nanti, seperti biasa home made semuanya...... mujur ada Hani dan Dania yang sememangnya a good assitant bila di dapur sedia dan memangnya menanti-nanti saat untuk buat kuih raya. Samaada cookies or cakes memang my two little chef ni selalu tidak menghampakan. Biarpun kadang-kadang kena marah namun this two girls memang tak ambik hati, they infact learn from the mistake they had done.

Yesterday we bake cornflakes with honey and pineapple tarts. And also muruku the popular Indian snak. Keseronokan jelas terbayang di wajah 2 gadis ku biarpun mereka sebenarnya penat di dapur, tapi kemeriahan Hari Raya tu dah terasa...... sambil bersembang macam-macam topik yang keluar, kadang-kadang dia dua beradik bertekak juga, ada saje yang tak betul dan tak puas dihati masing-masing.

Cornflake Madu

Bahan:
250gm butter
3 sudu makan gula pasir
1/3 botol madu (botol panjang)
1 kotak Nestle Cornflakes
Badam hancur
Bijan
Gula manik untuk hiasan
mangkuk kertas

Cara membuatnya:
Panaskan butter, masukkan gula kacau hingga cair dan masukkan madu kacau rata.
Matikan api, masukan cornflakes, bijan dan badam hancur, kacau rata. Masukkan dalam mangkuk kertas dan taburkan manik gula dan bakar selama 10 min.

Next recipe in line will be Nestum Cookies and it from Shila Rusly recipe... (I dapat dari internet)

Biskut Nestum

Bahan-bahannya:
250gm butter
11/2 cawan gula halus
2 biji telur
3 cawan nestum
3 cawan tepung gandum
1 sudu esen vanilla
100gm kismis

Cara membuatnya
Pukul butter dengan gula hingga kembang, masukkan telur dan esen vanila, pukul lagi.
Masukan tepung dan nestum yang telah digaul bersama ke dalam adunan dan akhir sekali masukkan kismis. Bulatkan adunan dan tekan dengan garpu kemudian bakar dengan suhu 180C selama 20 minit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan