Selasa, Mac 13, 2012

My new recipes - Pau Kacang Merah

Pau pertama ku...kita boleh klipkan mengikut suka dan kreativiti sendiri...

Hasrat untuk mencuba recepi Pau Kacang Merah sememangnya sudah lama terpendam, dengan kemudahan internet dan youtube, dapatlah aku belajar cara-cara untuk mengaplikasikan hasrat ku selama ini...:) Memang seronok bila melihatkan adunan doh Pau ku naik menggebu dan bila kukusan pertama Pau ku bukan main cantiknya.... eeeee..... seronoknya... :) orang pertama yang merasa Pau ialah En Haminudin dan anak-anak. Dania yang kelaparan bangun tidur tanpa bertanya telahpun menikmati Pau ku yang mentah!! terkejut bila katanya "sedaplah Pau Mama ni..." hahahaha.... kesian diakan?

Silakan tengok bahan2 yang telah saya gunakan untuk resepi Pau ini.

Bahan(A): 500gm tepung pau, Bahan(B): 50gm gula halus, 250ml air suam, 2 sudu teh yis, 2 sudu teh double acting baking powder, 2 sudu teh garam halus Bahan (C): 40gm cisco. Bahan (D): Inti kacang merah (yang boleh dibeli siap di kedai bakery), kalau suka boleh guna inti ayam atau apa saja yang anda suka.

Cara-caranya: Satukan semua bahan B dan kacau sebati kemudian tuangkan ke bahan A, ulikan sedikit dan masukkan bahan C dan uli hingga sebati dan lembut. tempatkan adunan kedalam besin dengan menutupnya dengan pleastik selama 1 - 2 jam. Bulatkan lebih kurang 40cm dan letakkan inti(Bahan D) ditengah2. Alaskan dengan kertas atau daun pisang supaya tidak melekat. Biarkan doh naik kembang semula kemudian baru dikukuskan selama 10 minit. Selamat mencuba....:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan